WAYNE WILLINGHAM – TEMPTATION ROW

Artiest info
Website
facebook
 

De uit Detroit, Michigan afkomstige folkzanger en songschrijver Wayne Willingham begon in 1970 op te treden en albums op te nemen. Na het uitbrengen van drie platen in de volgende 26 jaar was hij het wereldje van de muziek een beetje beu geworden, deels veroorzaakt door het uitblijven van succes en een ruimere doorbraak. Hij hield ermee op en ging iets totaal anders doen.

Maar aangezien het bloed kruipt waar het niet kan gaan nam de momenteel in Forth Worth, Texas woonachtige muzikant twintig jaar later opnieuw een gitaar ter hand en al gauw bleek dat hij het componeren van eigen liedjes nog helemaal niet had verleerd. Eind 2020 bracht hij met “The Stonehill Sessions” een vierde album uit met liedjes die hij thuis had opgenomen tijdens het eerste jaar van de coronapandemie. Met enkele grote succesvolle singer-songwriters voor ogen begon hij daarna opnieuw liedjes te schrijven voor zijn midden mei 2022 verschijnende vijfde album “Temptation Row”.

Zeven eigen composities haalden de tracklijst van deze plaat waaraan hij respectvol één coversong toevoegde met zijn mooie versie van de Leonard Cohen-klassieker “Suzanne” uit 1966. In de 5 minuten eerste video bij deze recensie krijgt u een kort overzicht van de liedjes op deze plaat en het tweede filmpje is een audiovideo van de albumtiteltrack “Temptation Row”. De songs op deze plaat zijn een sfeervolle mix van folkliedjes met akoestische popsongs en Americana-nummers.

Dat Wayne Willingham de kunst van het verhalend songschrijven nog altijd heel goed beheerst blijkt uit enkele nummers op deze plaat zoals het samen met John Terry geschreven liedje “Dancing With Him” of de song “Hot Rod” over zijn jongere broer die recent aan de gevolgen van corona overleed en natturlijk ook de mooie liefdesballad “The Lady”. Hij gaat nu weer voluit voor zijn muzikale carrière en probeert daarom zoveel mogelijk op te treden, weliswaar niet meer in de grote concertzalen van weleer maar liever voor een beperkt maar geïnteresseerd publiek in koffiehuizen en kleine gezellige clubs. Zijn doorleefde stemgeluid en zijn knap gitaarspel zijn anno 2022 alleszins nog altijd opperbest.

(valsam)